min  lilla fotohörna

Alla inlägg under december 2009

Av Ulrika - 27 december 2009 22:00

...på hösten, innebär enligt bondepraktikan, en kall och snörik vinter.

  




Av Ulrika - 27 december 2009 21:42

I går var det strömlöst i dalsland... men det är alltid mysigt med levande ljus

  

Av Ulrika - 26 december 2009 15:45

Åh, vad härligt det är med all snö!

Det blev en liten promenad och mycket motion när jag pulsade runt i snön nere på stan.

  

  

Av Ulrika - 25 december 2009 19:30

...till mina föräldrar när jag inte var där!  Men jag träffade ju honom i alla fall förra året   
  

Av Ulrika - 22 december 2009 21:36

Granen är klädd och julklapparna ligger på sin plats.

Nu väntar jag bara på tomten...   

  

  

  

Av Ulrika - 21 december 2009 22:45

I går var jag, Linnea och Cassie ute på en liten promenad i det fina men mycket kalla vädret.


  

  

Av Ulrika - 21 december 2009 22:30

Snart, snart kommer solen!

  

     

Av Ulrika - 20 december 2009 21:54

I går var vi hos familjen Hallsten och gjorde julgodis. Vi hade en jättetrevlig kväll och mycket godsaker fick vi med oss hem. Tack för igår!  

 

  

Det bästa av allt är att få slicka sleven när allt är klart...

  

  

Här är recepten på ett par av de godissorter vi gjorde. Fler recept hittar du på www.lidvall.se/bak

 

Ischoklad med tomteskum ca 25 st

100 g vit choklad
30 g kokosfett
6 st cloetta tomteskum
2 msk karamellströssel

 

Smält chokladen med kokosfettet över vattenbad. Klipp tomteskum i bitar och lägg ut en i varje ischokladform. Häll på den smälta chokladen och strö på karamellströssel. Ställ i kylen för att stelna.




Rocky road
500 g mörk choklad
200 g dumlekola
ca 50g mini marshmallows
3 dl saltade jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

 

Smält chokladen på låg värme i vattenbad och låt svalna något. Blanda samtliga ingredienser med den smälta chokladen. Häll ut smeten, ca 3 cm tjock, på en bricka med bakplåtspapper och låt den stelna i kylskåpet. När kakan har stelnat, skär upp den i bitar.




Limepuffar
300 g vit blockchoklad
6 dl rispuffar (vårgårdaris)
rivet skal av en lime
saft av en ½ lime


Smält chokladen över vattenbad, ta av från värmen, riv ner limeskal och pressa i saften av en halv lime. Blanda i rispuffar. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper och skär i bitar när "kakan" stelnat.

Presentation

Välkommen hit, till min lilla fotohörna! Skriv gärna en liten hälsning innan du lämnar bloggen...det skulle göra mig glad!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länktips

Besöksstatistik


Skapa flashcards